Call for Papers
Gaming Science: Exploring the Intersection of Science and Video Games
Video games are one of the most popular forms of entertainment today but their potential goes far beyond that. We invite submissions for a thematic issue of Teorie vědy / Theory of Science focused on the intersection of science and video games. This issue seeks to explore video games not only as objects of study but also as tools for scientific research.
We welcome submissions of original research articles from all disciplines and schools of thought that address any of the following topics:
A) Video games as objects of scientific research
How do different sciences study video games (e.g., history, psychology, sociology, game studies, aesthetics, computer science, etc.)?
B) Video games as tools for scientific research
How do different sciences use video games in their research? For example, using games to study:
immersive technologies (e.g., virtual reality)
spatial reasoning
empathy and aggression
ethical dilemmas
C) Broader topics
the role of gamification in scientific research
the potential of video games to facilitate interdisciplinary research and collaboration
the philosophical, ethical, societal, educational, and other related aspects of the intersection of science and video games
Submissions should be in English or Czech and follow the guidelines for Teorie vědy / Theory of Science, available on the journal’s website.
The deadline for submissions is March 31, 2024. Please direct any inquiries to teorievedy@flu.cas.cz.
We look forward to receiving your submissions!
Ivo Pezlar and Helena Bendova, editors
https://teorievedy.flu.cas.cz
////////////////////////////////////////////////////////////////
CZECH VERSION
Výzva pro autory
Hraní vědy: zkoumání průsečíku vědy a videoher
Videohry jsou jednou z nejoblíbenějších forem zábavy současnosti, ale jejich potenciál tím zdaleka nekončí. Zveme proto k podávání příspěvků do tematického čísla Teorie vědy / Theory of Science zaměřeného na průsečík vědy a videoher. Cílem tohoto čísla je prozkoumat videohry nejen jako předmět vědeckého bádání, ale i jako nástroj vědeckého výzkumu.
Vítané jsou původní odborné studie ze všech vědeckých disciplín, které se zabývají některým z následujících témat:
A) Videohry jako předmět vědeckého výzkumu
Jakými způsoby různé vědy zkoumají videohry (např. historie, psychologie, sociologie, herní studia, estetika, informatika atd.)?
B) Videohry jako nástroj vědeckého výzkumu
Jakými způsoby různé vědy využívají videohry ve svém výzkumu? Např. využití her ke studiu:
imerzivních technologií (např. virtuální realita)
prostorové orientace
empatie a agrese
etických dilemat
C) Širší témata
role gamifikace ve vědeckém výzkumu
potenciál videoher pro rozvoj mezioborového výzkumu a spolupráce
filosofické, etické, společenské, vzdělávací a další související aspekty týkající se průsečíku vědy a videoher
Příspěvky mohou být v angličtině nebo v češtině a měly by dodržovat pokyny pro autory, které jsou k dostupné na webových stránkách časopisu Teorie vědy / Theory of Science.
Uzávěrka pro zasílání příspěvků je 31. března 2024. Případné dotazy směřujte na email teorievedy@flu.cas.cz.
Těšíme se na vaše příspěvky!
Ivo Pezlar a Helena Bendová, editoři
https://teorievedy.flu.cas.cz